Goblin Speed - General Information

Firma SAB přichází pro sezonu 2014 s prvním seriově vyráběným speedovým speciálem pro rychlostní létání pod názvem Goblin Speed. Jedná se o velikost devadesátkové (sedmistovkové) třídy s průměrem rotoru 1625mm, délkou 1320mm. Se speedovými vrtulníky se atím létá těsně pod hranicí 300km/hod. Součet maximální rychlosti vrtulníku a obvodové rychlosti listu nesmí přesáhnout rychlost zvuku ( 1mach) pak dojde k destrukci listu sonickým třeskem. Jen pro představu, list na rotoru o průměru 1626mm má při otáčkách 2300 ot./min. obvodouvou rychlost 704.5km/hod. Když k této rychlosti přičteme dopřednou rychlost vrtulníku téměř 300km/hod. hodnota je neuvěřitelných cca 1000km/hod. Tyto vrtulníky ve visu běžně točí 2400-2600 otáček za minutu a při průletu v plné zátěži ( kolektivu +15 stupňů ) otáčky o něco klesají. Dalším důležitým faktorem, která limituje rychlost vrtulníku je ta, že list ustupující běží výrazně nižší rychlostí než list na druhé straně rotoru a vzniká tak na něm výrazně nižší vztlak. Když rozdíly vztlaků dosáhnou hraničních hodnot, tak za takových okolností je velmi problematické vrtulník bezpečně řídit, protože dochází na jedné straně rotoru k utržení proudnic a vrtulník se v takový okamžik stává neřiditelným. To jsem trochu odbočil a teď zpátky k modelu.

Koncepce Freimu (šaší) je řešená v přední části bez podvozku, kde přední bočnice vychází skrz kabinu ze spodní části ven a slouží zároveň jako přední nohy.  V zadní části bočnic jsou pak jen dvě malé opěrné nohy. Přenos síly od motoru k rotoru je řešen širokým řemenem  a jedním sekundárním převodem. K dispozici jsou pastorky 18 až 25 zubů, které nabízejí rozpětí převodového poměru 1:8.5 až 1:11.9. Standartně je Goblin Speed dodáván s pastorkem 22 zubů s převodovým poměrem 1:9.8. Maximální velikost motoru, kterou je možné použít je průměr 65mm a max. délka 80mm. Doporučený počet článků je pak 12S až 14S LiPo. Pohonné jednotky pak v následujících konfiguracích:

Kontronik Pyro 850-50L (14S LiPo)
Kontronik Pyro Competition 850-50 (14S LiPo)
Kontronik Pyro 800-48 (14S LiPo)
Kontronik Pyro Competition 800-48 (14S LiPo)
Kontronik Pyro 800-48  (14S LiPo)
Kontronik Pyro Competition 750-56 (14S LiPo)
Kontronik Pyro 750-56L (12S Lipo)
Převodové poměry a objednací čísla pastorků :

18T Pulley (P/N H0175-18-S) Ratio 11.9:1
19T Pulley (P/N H0175-19-S) Ratio 11.3:1
20T Pulley (P/N H0175-20-S) Ratio 10.7:1
21T Pulley (P/N H0175-21-S) Ratio 10.2:1
22T Pulley (P/N H0175-22-S) Ratio 9.8:1
23T Pulley (P/N H0175-23-S) Ratio 9.3:1
24T Pulley (P/N H0175-24-S) Ratio 8.9:1
25T Pulley (P/N H0175-26-S) Ratio 8.6:1

powerboats

E-mail: info@powerboats.cz


Vítám Vás na stránkách Powerboats.cz.

Úvodem pár slov, ke vzniku těchto stránek.
Když jsem se začal zajímat o stavbu lodí, byl jsem nemile překvapen, jak málo je dostupných informací pro nezkušené a začínající modeláře. Proto jsem se rozhodl ke zveřejnění postupu a částečného popisu staveb svých lodí a nejen těch. Nenajdete zde přesné návody na stavbu lodí, neboť vzhledem k improvizaci a individualitě, si každý musí najít svou cestu a vložit do ní své nápady, které do modelářství bezesporu patří. Vzhledem k tomu, že se nevěnuji pouze lodím, ale také 3D létání s vrtulníky třídy 700, najdete zde i nějaké informace o těchto krásných strojích v záložce Heli 3D. Po několika letech, jsem zatoužil po troše adrenalinu a opět se vrátil k rychlím soutěžním letadlům "Hotlinerům", pro kategorie F5B a F5F, tak že zde naleznete i nějaké informace o letadlech s elektro pohonem, stoupajících kolmo až 90m/s. Možná se mnozí budete ptát, proč na stránkách o lodích PowerBoats, jsou mimo jiné i vrtulníky a další... Správa několika webových stránek, by byla časově náročná, proto veškeré úsílí směřuji právě a jen na tyto stránky. Všem Vám přeji mnoho úspěchů nejen v modelářské činnosti.

Petr alias "Petrfox"