Sniper V2 FBL LAheli CZ Conversion for NEU Motor from powerboats

12/2013 Český výrobce LAheli z Hlinska, není jen výrobcem velkých vrtulníků sedmistovkové třídy, ale především menších tříd. Zástupcem ve třídě 500 je vrtulník Sniper, který prošel několikaletým vývojem. První verze byla představená již v roce 2006 a měla řemínkový náhon zadního rotoru. Od té doby, už ale uběhlo mnoho času a dnes je vše jinak. Průměr rotoru Snipera je o něco větší než většina "konkurentů" v této velikosti. Pro srovnání uvedu nejčastěji srovnávané Trex 500 ESP s průměrem rotoru 970mm, hmotností s 6S 2500mA 1730g,  nebo Protos od MSH s průměrem rotoru 965mm a s LiPo 6S 2500mA hmotností 1540g.  Sniper V2 s dodávanými listy 470 mm, má hlavní rotor o průměr 1060mm a je možné použití i listů 480mm, kde se rotor zvětší ještě na 1080mm, což odpovídá 91.6 dm čtverečných. Rozdíl mezi zmíněnými rádoby konkurenty, je v celkové ploše rotoru značný, 17.6 dm čtverečních. V nejvýkonnějším setupu s LiPo 6S 2650mA, je letová hmotnost Snipera 1580g. Velmi nízká letová hmotnost, v poměru k ploše rotoru, Vás pak odmění diametrálně jiným letovým projevem, na výrazně nižších RPM (otáčkách rotoru), které mají za následek samozřejmě výrazně nižší amortizaci jednotlivých dílů a všech el. komponentů vrtulníku. Nízká hmotnost Vám také umožní velmi elegantní autorotace, třeba i na zádech s půl přemetem, o kterých si můžete s Trexem nebo Protosem nechat,  tak akorát zdát. Autorotace s těmito stroji v úplném bezvětří z vysokých výšek, kde se při sestupu zcela vytratí roztočení od motoru, jsou spíše boj o přežití a s trochou štěstí nezlomíte podvozek. Další velikou výhodou z praxe v autorotaci, vidím u Snipera V2,  hnaný i zadní rotor a tím pádem i velmi přesnou pilotáž, v tomto, mnohými ne moc oblíbeném režimu sestupu. U některých vrtulníků této velikosti, je neřízená vrtulka, veliký nedostatek.To jen malé porovnání z praxe, ale teď zpět ke Sniperovi. 

                 Jak jsem již uvedl Sniper prošel mnoho změnami z důvodů vývoje vrtulníkové světové scény a zvyšujících se nároků uživatelů. Zde krátký popis změn. První bylo zesílení hřídele hlavního rotoru z 5mm na 6mm. Následovalo nahrazení náhonu zadního rotoru kardanem místo řemínku a dále rozšíření bočnic v místě serv pro 15mm široká digitální serva. Poslední změnou v roce 2012 je pak zesílení hřídele zadního rotoru z 3mm na 4mm, čímž bylo nutné provést i kompletní předělání unašeče smýkátka a také kamene vrtulky. Díky těmto zásadním změnám si Sniper vysloužil přívlastek ke svému jménu a v současné době je v prodeji již jen jako Sniper V2. Vyrábí se v provedení jak bezpádlovém FBL, tak i pádlovém. Pro milovníky větších úhlů než -11.5/+11.5 stupně, lze pádlovou verzi rozšířit Tuningovým setem jiného systému přepákování hlavy, pod názvem 3D Expert. Na tomto přepákování jsem měl možnost se seberealizovat a podílel se, jak na konstrukci, tak i na testování. Je možné sním docílit úhlů až +/- 15 stupňů a také měnit poměr přepákování mezi pádly a úhly listů.

                 Vzhledem k tomu, že jsem člověk kreativní a jen tak se nespokojím se seriovým provedením jakéhokoliv modelu, tak i na Sniperu V2, bylo ještě stále co pozměnit. Pro přesnost velmi vysokého výkonu motoru NEU, jsem původní hlavní kolo 110 zubů modul 0.7, nahradil kolem o větším průměru s šikmým zubem 102 zubů modul 0.8. Hlavní kolo prošlo také vývojem, v podobě několika prototypů, aby bylo docíleno co nejmenší hmotnosti, při zachování požadované tuhosti. Šikmý převod, má tendenci hlavní kolo ohýbat směrem nahoru. Díky většímu kolu, je nutná drobná úprava na bočnicích v podobě zvětšení otvoru pro hlavní kolo a při použití motoru NEU, s větší roztečí šroubů pro připevnění, byla nutná i drobná úprava motorového lože frézou a také úprava vodítka cykliky vis. fotogalerie. K motoru NEU 1706 jsem sáhl po regulátoru MGM COMPRO TMM 8026-3s X2 SERIES PRO s výčtem dat a především s velmi dobrou regulací v režimu governor. Regulátor, dle možností konfigurátoru výrobce, může mít interní spínaný S-BEC 5-6V a nebo HV-BEC 5-8V.  

                 Letové vlastnosti ani nepotřebují žádný dlouhý komentář, kdo Snipera nezkusil nemůže hodnotit a vůbec vědět o čem je řeč. S takto lehkým strojem je radost létat. Na tři a půl tisících otáčkách poletí i dlažební kostka, cihla nebo i dveře od latríny, to je pravda, ale Sniper V2 je cesta úplně jiná a především odlišná od komerčních vrtulníků. Musím, ale také uvést, že né každému musí lehký vrtulník vyhovovat. Abych tu nepsal, jen samé superlativa, tak uvedu ještě také nějaké záporné vlastnosti a to je pro mnohé, vyšší pořizovací cena a pro některé moc konzervativní tvar kabiny nepodléhající módním trendům a výstřelkům. Pokud je Sniper V2 již posední typ, se 4mm hřídelí pro zadní rotor, je dobré nedržet se návodu a gripy se smýkátkem sestavit jako tlačné nikoli tažné. Tím se docílí správný střed smýkátka a potřebný střih vrtulky.

                 Za zmínku rozhodně také stojí perfektní servis a dodání náhradních dílů přímo výrobcem. Do druhého dne, je vždy najdete v poštovní schránce :-) Navíc je mi velikou radostí létat s ryze Českým produktem z kvalitních materiálů.

12/2013 Setup Sniper V2 FBL LAheli

motor NEU 1706/1.5Y
ESC MGM COMPRO TMM 8026-3s X2 SERIES PRO
aku LiPo 6S1P 40/50C 2650mA
konverzní kolo pro motor NEU
serva cyklika digitální Savox SH-1250MG + Tail SH1257MG
Flybarless Mikado Mini VBar V 5.3 PRO
listy MS Com. Champion 470mm FBL

powerboats

E-mail: info@powerboats.cz


Vítám Vás na stránkách Powerboats.cz.

Úvodem pár slov, ke vzniku těchto stránek.
Když jsem se začal zajímat o stavbu lodí, byl jsem nemile překvapen, jak málo je dostupných informací pro nezkušené a začínající modeláře. Proto jsem se rozhodl ke zveřejnění postupu a částečného popisu staveb svých lodí a nejen těch. Nenajdete zde přesné návody na stavbu lodí, neboť vzhledem k improvizaci a individualitě, si každý musí najít svou cestu a vložit do ní své nápady, které do modelářství bezesporu patří. Vzhledem k tomu, že se nevěnuji pouze lodím, ale také 3D létání s vrtulníky třídy 700, najdete zde i nějaké informace o těchto krásných strojích v záložce Heli 3D. Po několika letech, jsem zatoužil po troše adrenalinu a opět se vrátil k rychlím soutěžním letadlům "Hotlinerům", pro kategorie F5B a F5F, tak že zde naleznete i nějaké informace o letadlech s elektro pohonem, stoupajících kolmo až 90m/s. Možná se mnozí budete ptát, proč na stránkách o lodích PowerBoats, jsou mimo jiné i vrtulníky a další... Správa několika webových stránek, by byla časově náročná, proto veškeré úsílí směřuji právě a jen na tyto stránky. Všem Vám přeji mnoho úspěchů nejen v modelářské činnosti.

Petr alias "Petrfox"