4.11.2010 Motory Leopard LBP 5692 Tuning

4.11.2010

Po téměř dvouměsíčním čekání konečně dorazily Motory Leopard LBP 5692/2Y. Jedná se o čtyřpólový motor s dvanácti slotovým statorem o vnějším průměr 55.8mm délce 92mm, hmotnosti 880g, hřídel 6mm. Udávané maximální hodnoty výrobcem jsou: max.proud 160A, max. zatížitelnost (příkon) 5500W, maximální otáčky 30tisíc otáček za minutu. Uvidíme jaká bude skutečná realita těchto údajů. Po předchozích zkušenostech, které jsem popsal v minulém článku, jsem motory opět rozebral a zjistit více méně stejný závěr jako u Leopardů 4082. Pod zadním čelem motoru opět hlinikové piliny od vrtání zajišťovacích šroubů a řezání závitů. Po vyjmutí rotoru jsem nemile překvapen. Bandáž (omotání) uhlíkovým rovingem je daleko horší než u menších motorů Leopard.

Po podrobnějším ohledání nabývám dojmu, že rotor byl omotán uhlíkovým rovingem neprosyceným pryskyřicí, ale až následně po omotání pryskyřicí pouze natřen. Navíc pryskyřicí o hustém skupenství, která nemá moc vsakovací vlastnost, tím pádem nemohlo dojít k úplnému prosycení lepidlem. Rotory ze dvou motorů jsou v jenom místě, tak málo nasycené lepidlem, že z nich lezou surová uhlíková vlákna a chlupatí. Nebude tedy od věci na rotorech provést malý Tuning v podobě nového bandážování uhlíkovým rovingem a následného dynamického vyvážení. Informaci o špatném prosycení uhlíkového rovingu, mám později potvrzenou i z firmy, kde jsem nechal dělat novou bandáž a vyvážení.

Seriový rotor bude rotačně opracován, omotán prosyceným uhlíkovým rovingem o šířce 5mm v celé šíři a ve finále dynamicky vyvážen. Na jednom motoru jsem shledal pomačkaný krycí plech zadního ložiska, které se vůbec netočilo, ale hřídel se točila v něm. Průměr hřídele 6mm je broušen do mínusu, tak že nebude od věci hřídel v obou ložiskách, při skládání motoru zalepit Loctitem 243, aby nedošlo k vyjiskření a následnému zvětšení radiální vůle. Ložiska jsou zde použita standardní o rozměrech 19x6x6 mm s označením 626 Z, budou nahrazeny kvalitními Japonskými. Ložisko bylo zřejmě poškozeno při lisování do duralového čela. Stator je udělaný velmi čistě a bez zjevných vad. Jako poslední jsem ještě nahlédl pod bužírky konektorů, jak kvalitně jsou napájeny. Zde musím říci, že je vše v pořádku, cínu je dostatek, žádný studený spoj, není nutné předělávat. Konektory jsou zlacené o velikosti 6mm.

6.12.2010 - Tuning rotorů

Upravené rotory už jsou doma :-) Tak ještě pár poznatků . Jak jsem již psal, došlo k přebandážovnání uhlíkovým rovingem a následně k dynamickému vyvážení. Zůstatková nevyváženost rotorů před úpravou byla 150 mg !!! Tato hmotnost činí otáčky 30 tisíc za minutu, jako horní hranici. Po úpravě jsou rotory vyváženy na 55tis. otáček za minutu a mají zůstatkovou nevyváženost 15-20 mg.

powerboats

E-mail: info@powerboats.cz


Vítám Vás na stránkách Powerboats.cz.

Úvodem pár slov, ke vzniku těchto stránek.
Když jsem se začal zajímat o stavbu lodí, byl jsem nemile překvapen, jak málo je dostupných informací pro nezkušené a začínající modeláře. Proto jsem se rozhodl ke zveřejnění postupu a částečného popisu staveb svých lodí a nejen těch. Nenajdete zde přesné návody na stavbu lodí, neboť vzhledem k improvizaci a individualitě, si každý musí najít svou cestu a vložit do ní své nápady, které do modelářství bezesporu patří. Vzhledem k tomu, že se nevěnuji pouze lodím, ale také 3D létání s vrtulníky třídy 700, najdete zde i nějaké informace o těchto krásných strojích v záložce Heli 3D. Po několika letech, jsem zatoužil po troše adrenalinu a opět se vrátil k rychlím soutěžním letadlům "Hotlinerům", pro kategorie F5B a F5F, tak že zde naleznete i nějaké informace o letadlech s elektro pohonem, stoupajících kolmo až 90m/s. Možná se mnozí budete ptát, proč na stránkách o lodích PowerBoats, jsou mimo jiné i vrtulníky a další... Správa několika webových stránek, by byla časově náročná, proto veškeré úsílí směřuji právě a jen na tyto stránky. Všem Vám přeji mnoho úspěchů nejen v modelářské činnosti.

Petr alias "Petrfox"